همشهری آنلاین - فرخنده رفائی: شیوع کرونا و اعمال سیاست های پیشگیرانه مبتنی بر کاهش تردد و قرنطینه خانگی، در ۲ ماه گذشته بسیاری از حرف و مشاغل را با تعطیلی یا کاهش فعالیت مواجه کرده است. یکی از حوزه هایی که به شدت تحت تاثیر این مساله قرار گرفته و آسیب جدی به آن وارد شده حمل و نقل عمومی است.
مسئولان این حوزه میگویند با شیوع بیماری در کشور ناوگان حمل و نقل عمومی تا ۷۰ درصد کاهش مسافرگیری را تجربه کرده؛ این کاهش در تمام وسایل حمل و نقل عمومی شامل: تاکسی، اتوبوس و مترو مشاهده شده است. از ابتدای همه گیری کرونا و با توجه به الزام فعالیت این ناوگان، رعایت نکات ایمنی بهداشتی مورد تاکید قرار گرفته اما کاهش شدید تردد در شهر این حوزه را با چالش جدی مواجه کرده است.
- حمایت از تاکسیرانان
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور در گفت وگو با همشهری با اشاره به زیان مالی شدید رانندگان تاکسی از ابتدای همه گیری کووید۱۹ بر حمایت از این قشر تاکید می کند و می گوید: یکی از مشاغلی که دولت، به عنوان یک بخش اولویت دار، بر حمایت از آن تاکید کرده، ناوگان حمل و نقل عمومی است.
به گفته او بر همین اساس سیاست های حمایتی برای کاهش ضررو زیان اقتصادی رانندگان در حال اجراست. مرتضی ضامنی در تشریح این سیاست ها می افزاید: متناسب با تعداد نفرات خانوار، برای رانندگان تاکسی، بستههای حمایتی ۲۰۰ تا ۶۰۰هزار تومانی در نظر گرفته شده است.
او توضیح میدهد: چهارشنبه هفته گذشته فهرست اسامی رانندگان مشمول تهیه و به وزارت رفاه ارائه شد. تلاش میکنیم فرایند تخصیص این بستههای حمایتی به رانندگان مشمول به سرعت اجرایی شود.
- جزییات تسهیلات حمایتی
به گزارش همشهری، دیگر راهکار در نظر گرفته شده برای حمایت از بخش حمل و نقل عمومی اعطای تسهیلات قرض الحسنه روی کارت های اعتباری رانندگان است؛ به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور، هماهنگی ها در حال انجام است تا تسهیلات هرچه زودتر در اختیار مشمولان قرار گیرد.
ضامنی، به مبلغ این تسهیلات اشاره نکرد ولی به نظر میرسد برای اعطای این وام نیز همان فهرست ارائه شده به وزارت رفاه ملاک عمل باشد. تعویق سه ماهه در دریافت اقساط وامی که برای نوسازی خودرو در اختیار رانندگان قرار گرفته و همچنین اعمال تخفیف در عوارض شهرداری و دیگر پرداختی های تکلیفی، دیگر اقدامی است که با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی رانندگان تاکسی صورت خواهد گرفت.
- افزایش فشار بر تاکسیرانی
مشخص نیست که شرایط غیرعادی تا چه زمان در کشور حاکم خواهد بود ولی با بازگشایی بیشتر صنوف از شنبه و بازگشت به کار بسیاری از شهروندان به نظر می رسد شرایط برای حمل و نقل عمومی بهتر خواهد شد. در حالی که با تاکید سازمان بهداشت جهانی، تمام کشورهای درگیر با کرونا در دنیا سیاستهای قرنطینهای را به عنوان تنها راهکار قطع زنجیره انتقال و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا همچنان اعمال میکنند، ستاد ملی کرونا در ایران آغاز به کار بسیاری از مشاغل را تایید کرده و به نظر می رسد شرایط نامناسب اقتصادی و نبود سیاست های حمایت مالی به زودی سایر قرنطینه شدگان را نیز به خیابان ها و مغازه ها خواهد کشاند. صرف نظر از نقدی که بر این روند وارد است، افزایش رفت و آمدهای شهری شرایط را برای رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی بهتر خواهد کرد البته اگر بتوانند همزمان دستورالعمل های بهداشتی را نیز مراعات کنند.
- روزانه ۴۰۰ ماسک نیاز داریم
سازمان تاکسیرانی و سایر ناوگان های حمل و نقل عمومی تابع پروتکل های وزارت بهداشت هستند و موظفند بر اساس تکالیفی که برعهده این بخش گذاشته شده عمل کنند اما این بخش برای اجرای این دستورالعمل ها و تامین اقلام مورد نیاز به شدت با مشکل مواجه است.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در این زمینه به همشهری آنلاین می گوید: بر اساس پروتکلهای وزارت بهداشت استفاده رانندگان تاکسی از دستکش و ماسک الزامی است؛ همچنین ابلاغ شده سرنشینان تاکسی با احتساب راننده نباید از ۳ نفر بیشتر باشند که اجرای این دستورالعمل ها با مشکلاتی همراه است.
ضامنی ادامه میدهد: البته در زمینه تعداد نفرات مذاکراتی انجام دادیم و در جلسه شورای ترافیک اعلام شد که در صورت جداسازی قسمت صندلی راننده با نایلون، سوار کردن ۳ مسافر مجاز خواهد بود ولی ما در تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز برای رانندگان با چالش جدی مواجهایم.
او میافزاید: حداقل نیاز روزانه تاکسیرانی کشور، ۴۰۰هزار عدد ماسک، ۴۰۰هزار جفت دستکش و ۲۰۰هزار لیتر محلول ضدعفونی کننده است و این میزان در صورتی است که هر راننده روزی فقط یک ماسک و یک دستکش استفاده و خودرو را نیز فقط یکبار در طول روز ضدعفونی کند. با این حال اکنون تهیه همین مقدار نیز از توان ما خارج است. به گفته ضامنی در حالی که استفاده از ماسک و دستکش الزام شده، این اقلام یا نایابند یا بسیار گران و حمایتی هم از سوی وزارت بهداشت یا وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص وجود ندارد.
- تضمینی نمی دهیم
نبود امکانات کافی برای رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی در شرایطی است این قشر در ابتدایی ترین صفوف مواجهه با بیماران احتمالی قرار دارند. افزایش ۲۰درصدی پرداخت الکترونیک در تاکسیها نمی تواند به میزان کافی موثر باشد وقتی هنوز بیش از نیمی از پرداخت ها به صورت نقدی انجام می شود و پول نقد یکی از آلوده ترین اشیا شناخته می شود. گفته شده بود با طرحهای تشویقی میزان استفاده شهروندان از پرداخت الکترونیک افزایش خواهد یافت اما این نیز به قدر کافی بازدارنده نخواهد بود.
جامعه آماری نزدیک به ۸۰ هزار نفری تاکسیرانان تهران از صبح شنبه با افزایش چشمگیر مسافران و البته افزایش امکان ابتلا به بیماری مواجه شده اند؛ در حالی که آمارهایی نیز از ابتلای تعدادی از فعالان این صنف منتشر شده است.
قنادان مدیرعامل تاکسیرانی تهران هفته گذشته اعلامکرده بود ۳ راننده تاکسی در تهران کرونا گرفتهاند. ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز گفته است آزمایش کرونای ۴۰ کارمند شرکت واحد اتوبوسرانی تهران مثبت درآمده که ۱۸نفرشان از رانندهاتوبوسها بودند.
در چنین شرایطی ابراز نگرانی معاون کل وزارت بهداشت به دلیل افزایش رفت و آمدها نیز دردی از رانندگان دوا نخواهد نکرد و تنها تامین امکانات بهداشتی شامل ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی است که در غیر این صورت به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی، تضمینی برای تامین سلامت رانندگان و خانواده هایشان و همچنین مسافرانی که ناچارند با وجود ادامه همه گیری کرونا بر سر کارهایشان حاضر شوند، نخواهد بود.
نظر شما